keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Taulut seinillä, makuuhuone











































Kuva ei ole edukseen tästä ristipistotyöstä,
josta olen erittäin ylpeä.
Tämän on nimittäin tehnyt mun mies.
Mahtoi tosin olla viimeinen tätä käsityösarkaa,
mutta vastaavia on meillä useita ja vastaan tulevat ne muutkin,
kunhan seinät on esitelty loppuun.

Tuntuu lähes uskomattomalta,
että hän, iso mies suurilla käsillä varustettu, on saanut aikaiseksi jotain näin herkkää.
Ja kun luonteensakin on varsin kärsimätön.

Aikanaan mie tein paljon käsitöitä ja
siinä seurana istuessaan hän kaipasi myös jotain kevyttä näpertelyä.
Kokeiltiin virkkausta, kokeiltiin kutomista, mutta ei.
Sitten ehdotin, että kokeilepas ristipistoja ja
melkein samantein lähdimme ostamaan ensimmäistä työtä.

Hänelle oli helpotus, että malli oli valmiina,
ei kylläkään painettuna pohjakankaaseen, vaan erillisellä paperilla.
Mulla ei ole tullut noita liiemmin harrastettua,
kun mä haluan tehdä ilman valmista mallia.
Joitain pikkulaukkuja ja tyynyjä olen kyllä ristipistoilla tehnyt "omapäisin" mallein.

Kyllähän työt lensivät usein nurkkaan,
kun langat menivät solmuun tai väärän värinen pisto havaittiin,
mutta mie selvittelin ongelmakohdan ja
taas hän pääsi jatkamaan.

Ne olivat mukavia yhteisiä iltapuuhasteluja,
muistelisin, että tuolloin mie yleensä virkkasin.


Alla on paperipainotyö,
jonka aikoinaan ostimme pikkumiehen äidille ja isälle.
Se oli heidän talonsa makkarissa, muistaakseni.
Sittemmin talo myytiin, asiat ja sisustukset muuttuivat,
taulu oli ylimääräinen ja se palautettiin meille.

En ole tutkinut asiaa,
mutta arvelen kuvan olevan kopio jostain suuremmasta taulusta
tai seinämaalauksesta.





2 kommenttia:

tuksu kirjoitti...

Upea ristipistotyö!
Mää olen noita harrastanut, ja se on kyllä semmonen duuni, että imasee valtoihinsa kertakaikkiaan :)
Erityisen arvokkaaksi tuon taulun tekee sen tekijä!
Taitava mies!
Terkut!
tuksu

Pike kirjoitti...

Kiitos Tuksulle kommentista!

Ei mikään käsityöhemmo mun mies, mutta tuollaista on saanut aikaiseksi! Wau sanon mie.