sunnuntai 12. syyskuuta 2010

100-vuotisjuhlissa tavataan!

Otsikon mukaisen toivotuksen
loihe suuni lausumaan
ikäiselleni kolleegalle
edellissunnuntain 80-vuotispippaloissa!

Ja huh sanon minä,
mutta kenpä tietää kuinka tottakin tuo on.
Eläkeikä vain karkaa käsistä,
jahka vielä 77 vuotiaana teen tätä työtä!
Rehellisesti sanottuna,
en kyllä jaksais!

Nyt olen funtsinut tuota ongelmakasaa oikein tosissaan,
elätellyt, henkiinherätellyt yltiöpäisiä haaveita.
Tutkinut ja lukenut ja vähän opiskellutkin,
heitellyt kysymyksiä sinne tänne
vastauksia odotellen.

Tahtoisin vaihtaa työhön,
jota jaksaa tehdä vanhanakin
ikäänkuin harrastellen projektiluontoisesti voimien mukaan.
Silloin voisin kaatua työsaappaat jalassa!
Näinhän yhteiskunta toivookin meiltä duunareilta! 

Monista vastaväitteistä huolimatta
olen sitä mieltä,
että kohtuullinen eläke olisi tienattu
40 vuoden aktiivisella työuralla!


















Kuvituksena olevat plakaatit
ja niitä oli monia lisää,
löytyivät eräiltä alikäytäviltä.
Uudehkoja ovat
kun en ole niihin aiemmin törmännyt.
Kooltaan melko isoja,
eka kuvassa Marski mittana.
Kyltit ovat tyylikkäitä,
vaikuttavat teräkseltä
ja upeat läpileikatut tekstit.
Aiheena on lähitienoon tiet, sillat yms.

Tietoja näistä yritin etsiä kaupungin sivuilta,
ei löytynyt,
laitoin uteluni paikkakunnan kysymystorille.

2 kommenttia:

tuksu kirjoitti...

Pike: mä täytän joulukuun lopulla 63-vuotta, enkä kyllä enää kykenisi tekemään vastuullista hoitajantyötäni. Olen "ansaitulla" eläkkeellä. Ja sitä mieltä olen, että jokainen työtään aikansa tehnyt, on oikeutettu eläkkeeseensä, vaikka sitten sairastuisikin ennen varsinaista "oikeaa" ikää. Mikä on se oikea? kuka sen määritää? ihmien itse, vai joku komitea aikansa mietittyään?
HOHHOIJAA, ei riitä mun polla näihin juttuihin.
;utta hieno juttu sulla taas, hienoja kylttejä joku on eläkepäiviään odotellessaan tehnyt.
Oikein mukavaa syyspäivää sinne
tuksu-ystävä täältä kaukaa, hämeestä :)

Pike kirjoitti...

Työkyvyttömyyseläke tahi muutoin varhemmin eläkkeelle jääminen on toki ansaittua.

Mun mieskin jäi eläkkeelle 55-vuotiaana täysin palvelleena, siinä mielessä oli valinnut ammattinsa oikein.

Mutta kun on terve ja siitä olen erittäin mielissäni, yhteiskunta tuntuu vaativan sitä "työsaappaat jalassa kaatumista"!